Mamy wielką przyjemność zaprezentować Wam drugi folder z łódzkimi literoduchami – czyli rekonstrukcjami dawnych, większości przedwojennych łódzkich napisów i reklam. Publikację można pobrać klikając na link.

Okładka drugiego folderu szlakiem literoduchów.

Początek historii stworzenia folderów sięga 2017 r., gdy Kamil Snochowski zaprezentował podczas I edycji Festiwalu #detalfest swój obecny do dzisiaj na Facebooku projekt „Literołap”. Poszukiwanie „duchów” starych szyldów, reklam i napisów, ich pieczołowite odtwarzanie i przywracanie powszechnej świadomości zrobiło na mnie duże wrażenie. Kamil wyjechał z Łodzi z typograficzną pamiątką – zdjęciem „Taniego zakupu” z ul. Piramowicza, który stał się dla nas początkiem pracy nad folderem.

W 2020 r. udało mi się odnaleźć w przestrzeni Łodzi kilkadziesiąt innych, w większości przedwojennych, napisów i reklam. Do rekonstrukcji wybraliśmy 18 z nich, których stan pozwalał na możliwie wierne odtworzenie, bez ryzyka przesadnej kreacji. Ze względu na ograniczoną formę opracowania, w folderach – poza kilkoma wyjątkami – nie uwzględniliśmy napisów wykonanych cyrylicą.

Przyjęliśmy podział na 3 obszary: śródmieście (ułożone w szlak według osi północ-południe), Stare Polesie oraz południową część Łodzi. W tym miejscu chciałabym podziękować Joannie Kwiatkowskiej (Ig: niewidzialnemiasta) za wiele cennych wskazówek i niesłabnącą pasję do odkrywania tajemnic naszego miasta. Najważniejszą i najbardziej zasłużoną dla zachowania i popularyzacji łódzkich napisów i murali osobą jest bez wątpienia Bartosz Stępień, którego strona (murale.mnc.pl) oraz książka Łódzkie murale. Niedoceniona grafika użytkowa PRL-u są pozycjami obowiązkowymi na liście lektur miłośników naszego miasta. Opracowania te pozwalają niestety dostrzec, z jak kruchym i łatwo przemijającym dziedzictwem mamy do czynienia.

Folder – który powstał dzięki wsparciu Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi we współpracy z Fundacją 2035 – stanowi wprowadzenie do działań zakrojonych na szerszą skalę, mających na celu wykorzystanie potencjału historycznej typografii, związanej w różny sposób z tkanką architektoniczną miasta.

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *